MESTI TAHU!! Inilah Yang TERJADI Akibat Malas MENCUKUR Bulu Kemaluan

.
jin
Akibat Malas Mencukur Bulu Kemaluan|Disunnahkan dalam agama tindakan yang diutamakan ialah mencukur, diharuskan pula dengan cara bergunting, mencabut dan menggunakan sejenis cecair kapur yang disapukan pada kulit yang menggugurkan bulu kulit itu.
Seorang ulama Syaikh Ibn Daqiq berpendapat bahawa sebahagian ulama cenderung mengutamakan bercukur bagi kaum wanita, kerana perbuatan mencabut akan mengakibatkan kendurnya kulit di tempat itu.
Ada banyak hadis-hadis, antaranya :Hadits Nabi SAW:;1.“Lima hal yang termasuk sunnah fitrah: Mencukur bulu kemaluan, berkhitan, memendekkan kumis, mencabut bulu ketiak dan memotong kuku.” (HR Jama’ah)
1.Anas bin Malik berkata : “Telah ditentukan waktu untuk kami memendekkan misai, mengerat kuku, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu kemaluan dan kami tidak dibenarkan untuk membiarkannya lebih dari masa empat puluh malam”. – (Riwayat Muslim, Ibn Majah, Ahmad, Tarmizi, Al-Nasai dan Abu Daud).
2.Dari Ibn Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : “Daripada perkara fitrah ialah mencukur bulu ari-ari, memotong kuku dan menggunting misai”. (HR al-Bukhari)(Fitrah adalah bermaksud apa yang dicenderungi oleh tabiat kejadian manusia yang sejahtera. Islam adalah agama yang fitrah dn ajarannya menepati fitrah kejadian manusia. Fitrah manusia suka kepada kebersihan dan kesucian. Justeru, amat bertepatanlah pensyariatan mencukur bulu ari-ari ini.)
3.Dalam hadis selain menggunakan lafaz halq al-anah (cukur bulu ari-ari), Nabi s,.a.w juga menyebut dengan nama al-Istihdad. (al-Bukhari dan Muslim)
4.Al-Nawawi berkata : “al-Istihdad ialah halq al-anah (cukur bulu ari-ari). Dinamakan al-istihdad kerana caranya dengan menggunakan al-hadid (asal maksud besi ; dikehendaki di sini ialah pisau cukur).
5.HR Muslim:”Bersuci itu separuh daripada iman”
6.HR Jabir – larangan mendatangi isteri tengah malam sebelum bersisir lebih dahulu dan mencukur bulu ari-ari bagi orang yang baru pulang dari perjalanan jauh.
7. Sebab saintifik kenapa perlu dibuang.Kawasan bulu ari-ari adalah kawasan mudah dan banyak berpeluh. Sekiranya tidak dicukur bulu tersebut, maka ia akan menjadi banyak dan lebih banyak mengeluarkan peluh.
Apabila terkena kesa-kesan kumuhan badan serta najis-najis lain, mungkin amat sukar untuk dihilangkan. Lama kelamaan ia mendatangkan bau yang kurang enak. Tambahan pula, mencukur bulu ari-ari mencegah daripada pembiakan kutu. Selain itu, ia juga membantu penjagaan kulit di kawasan kemaluan.
8. Dan dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,
Pertanyaan Nabi:”Siapakah orang yang paling engkau sukai?”
Jawab Iblis:”Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu.”
9.Jadi jelas kenapa Rasulullah SAW Meletakkan jumlah tidak lebih dari 40 hari sebagai waktu hitungannya,apabila melebihi batasan waktu tersebut selain dari pada ngangguan jin,bulu bulu di sekitar kemaluan dan ketiak akan mulai mengganggu aktiviti seharian anda,terutamanya seksual.selaian dari pada itu bakteria akan lebih mudah untuk berkembang dan akan merugikan kesehatan manusia.
10.Yang Haram:(Muslim, Ibn Majah, Ahmad, Tarmizi, Al-Nasai dan Abu Daud).Dalam perkara mencukur ini, —HARAM bagi seorang perempuan mencukur bulu kemaluannya dihadapan perempuan lain.
HARAM bagi seorang lelaki mencukur bulu kemaluannya dihadapan lelaki lain.
HARAM bagi seorang lelaki mencukur bulu kemaluannya dihadapan perempuan lain, ataupun seorang perempuan atau seorang lelaki membenarkan orang lain untuk mencukur bulu kemaluannya.kecuali pendedahan seorang isteri untuk suaminya atau seorang suami untuk isterinya.

0 Response to "MESTI TAHU!! Inilah Yang TERJADI Akibat Malas MENCUKUR Bulu Kemaluan"

Post a Comment